Шлюб після смерті: правові та релігійні аспекти (порівняльний аналіз)

Марія Менджул

Відомості про автора
ORCID ID https://orcid.org/0000-0002-3893-4402

Дата публікації: 14.06.2025

DOI: https://doi.org/10.69724/2786-8834-2025-5-2-104-113

Ключові слова: cмерть, шлюб, право, релігійна норма, правові наслідки, гідність людини

Завантажити PDF
Обкладинка. 5-й випуск

Анотація

Понад три роки в Україні триває повномасштабна війна, а в гібридному форматі – одинадцять років. За відсутності офіційної статистики про кількість загиблих, зрозуміло, що втрати для нашої країни значні, зростають щодня. Смерть людини – це горе для сімей, і в багатьох випадках юнаки та дівчата не встигли одружитися. При цьому виникає чимало питань щодо правових наслідків, які зумовлює смерть. З одного боку, у національному законодавстві більшості держав смерть є юридичним фактом, що припиняє сімейні та інші правовідносини. Водночас у деяких країнах існує практика одруження з померлою людиною. У зв’язку з цим виникає ряд питань, зокрема: чи можна одружуватися з покійною людиною, чи порушує це права померлого, які правові наслідки шлюбу з померлою особою, чи порушує шлюб з померлим права та інтереси інших членів сім’ї (спадкоємців)? Щоб відповісти на ці питання, важливо з’ясувати природу смерті з релігійної та правової точки зору, права померлого та його родичів, врахувати питання гідності та гідності після смерті, з’ясувати причини існуючої практики одруження після смерті та правові наслідки таких шлюбів. Саме тому мета статті полягає у здійсненні порівняльного аналізу релігійних та правових норм, виявленні сучасних тенденцій регулювання таких категорій, як шлюб і смерть, з’ясуванні оптимальних підходів для України з урахуванням ризиків війни. Застосовано порівняльно-правовий, діалектичний, системний та історико-правовий методи. Вказана комплексна методологія дозволила отримати низку чітких результатів та висновків. Зважаючи на отримані результати дослідження, ми обґрунтовуємо, що навряд чи досвід Франції та окремих азіатських держав щодо правового регулювання шлюбу з померлими пошириться на інші європейські країни та Україну. При цьому в умовах війни в Україні необхідно посилити гарантії тим дітям, які народяться після смерті людини через два, три і більше років (через застосування репродуктивних технологій), зокрема у сфері спадкування та соціального захисту.

Як цитувати

In accordance with DSTU 8302:2015:
Менджул М. Шлюб після смерті: правові та релігійні аспекти. Цивілістична платформа. 2025. № 2 (5). С. 5-21. https://doi.org/10.69724/2786-8834-2025-5-2-104-113

According to the international style of APA:
Mendzhul, M. (2025) Marriage after Death: Legal and Religious Aspects (Comparative Analysis). С. P. Journal, 2 (5). https://doi.org/10.69724/2786-8834-2025-5-2-104-113 [in English].

Посилання

  1. Agbo, Maria, Charity, (2016), Posthumous marriage in Igbo land, Southeastern Nigeria and its effects on child development and education. International Journal of Psychology and Counselling, 8(3), p. 28-33.
  2. Berveno, Serhiy, Lazur, Yaroslav, Mendzhul, Marija, (2020), Marriage: religious and legal aspects. Cogito. Multidisciplinary Research Journal, 2, p. 77–85.
  3. Bilan démographique, (2020). https://www.insee.fr/fr/statistiques/5012724 [in Ukrainian]
  4. Bride dies of heart attack at her wedding in India, so groom marries sister instead. https://www.nzherald.co.nz/lifestyle/bride-dies-of-heart-attack-at-her-wedding-in-india-so-groom-marries-sister-instead/MITTWJ5GLA2K4I2HT4ACGDTEOI/
  5. Criminal Code of Ukraine (2001). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text [in Ukrainian]
  6. In the United States, a Woman was Executed for the First Time in Almost 70 years. https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3169879-u-ssa-vperse-za-majze-70-rokiv-stratili-zinku.html [in Ukrainian]
  7. Corpart, I. (2017) «Mariage à Titre Posthume pour Tous». Actu-juridique.fr https://www.actu-juridique.fr/civil/personnes-famille/mariage-a-titre-posthume-pour-tous/
  8. Schattschneider, E. (2001), “Buy Me a Bride: Death and Exchange in Northern Japanese Bride-Doll Marriage”. American Ethnologist, 28, p. 854-880.
  9. Grace, T. (2016) “China’s ghost weddings and why they can be deadly”. https://www.bbc.com/news/world-asia-china-37103447
  10. Ghost marriage in South Sudan. https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_marriage_in_ South_Sudan
  11. Jan Paweł II, (2002), “Evangelium vitae. Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II”, (in Роland), Kraków: Znak, р. 840–987.
  12. Kirsten, Rabe, Smolensky. “Rights of the Dead”. https://law.hofstra.edu/pdf/academics/journals/lawreview/lrv_issues_v37n03_cc4_smolensky_final.pdf
  13. Le Code civil des Français, 21 mars 1804. http://codes.droit.org/CodV3/civil.pdf
  14. Lipka, Olena, (2006), Religious and philosophical understanding of death: a comparison of approaches, Bulletin of the National University “Lviv Polytechnic”, 550, p. 82–88 [in Ukrainian]
  15. Lysak, A. V., Pustovit, S. V., Dyadyk, O. O., (2017), Historical and ethical and legal aspects of autopsy. Experience of Ukraine and other countries, Ukrainian medical journal, 5. https://www.umj.com.ua/article/115966/istorichni-ta-etiko-pravovi-aspekti-autopsiyi-dosvid-ukrayini-ta-inshih-krayin [in Ukrainian]
  16. Marie-Cécile, Bizard. Le mariage posthume. https://www.eurojuris.fr/categories/mariage-pacs-concubinage-vie-civile-4800/articles/mariage-posthume-37389.html
  17. Ogolla, Maurice, (2014), Levirate Unions in both the Bible and African Cultures: Convergence and Divergence, International Journal of Humanities and Social Science, 10(1), р. 287-292.
  18. Posthumous marriage. https://en.wikipedia.org/wiki/Posthumous_marriage
  19. Posthumous marriage in Germany. https://en.wikipedia.org/wiki/Posthumous_marriage_in_Germany
  20. Potsulko, O. A., (2020), The problem of morality in understanding the essence of life and death in the era of biomedical technology. Philosophy in modern scientific and socio-political discourses: conference proceedings, p. 153-156 [in Ukrainian]
  21. Raspopov, E. I., (2014), The problem of immortalism in the religious worldview, Scientific notes of the National University “Ostroh Academy. Series “Historical Religious Studies”, 11, p. 142-153 [in Ukrainian]
  22. Ratzinger, Joseph, (2005), Śmerć i życie wiecznie, Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna Adam, 266 s.
  23. Taiwan Posthumous Marriage – What is it? https://ltl-taiwan.com/taiwan-posthumous-marriage/
  24. The first death sentence in 2021 was handed down in Belarus, https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3171557-u-bilorusi-vinesli-persij-u-2021-roci-smertnij-virok.html
  25. The Nigerian woman who married her husband after his death, https://www.bbc.com/news/av/world-africa-49109902
  26. Woginiak v. Kleiman, Florida Court of Appeals, April 5, 1988. http://fl.findacase.com/research/wfrmDocViewer.aspx/xq/fac.19880405_0041685.FL.htm/qx