І. ОПИСОВА ЧАСТИНА
У запиті були поставлені такі питання:
- Які типи акціонерних товариств могли бути утворені на базі державного майна в процесі перетворення державних унітарних підприємств у 2000 році та чи допускало чинне на той час законодавство передання до статутного фонду акціонерного товариства майнових прав (права користування державним майном) поряд з передачею державного майна у власність?
- Які особливості утворення Національної акціонерної компанії «Надра України» відповідно до Указу Президента України від 14 червня 2000 року № 802 «Про заходи щодо підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр» та на якому правовому титулі визначено передачу їй державного майна до статутного капіталу?
- Чи допускало чинне на час утворення Національної акціонерної компанії «Надра України» законодавство такий спосіб приватизації державного майна як внесення майна до статутного капіталу публічної (приватної) компанії поза межами процедури приватизації відповідно до діючого на той час Закону України «Про приватизацію державного майна» №2163-ХІІ ?
- Чи можна стверджувати, що відповідно до Постанови КМУ «Питання Національної акціонерної компанії «Надра України» № 1273 від 17 серпня 2000 року про передачу до статутного фонду Національної акціонерної компанії «Надра України» майна згідно з додатком 3 (Українського державного проектного інституту «Укрдіпрогеолбуд» м. Полтава з наступним перетворенням його у дочірнє підприємство Компанії) було змінено правовий статус держаного майна з такого, що передається у користування, про що зазначено в Указі Президента від 14 червня 2000 року № 802 «Про заходи щодо підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр» на таке що передається у власність Компанії?
- Чи може бути змінено правовий режим майна суб’єкта господарювання (акціонерного товариства), заснованого на державній власності поза межами процедури приватизації такого товариства? Чи є положення частини третьої статті 145 Господарського Кодексу України спеціальним (таким, що визначає особливості переходу державного майна до статутного капіталу товариства, створеного за участі держави)?
ІІ. АНАЛІТИЧНА ЧАСТИНА
Для відповіді на поставлені у запиті питання використовувалися порівняльний та формально-логічний методи дослідження, тлумачення норм закону і підзаконних нормативно-правових актів у їх співвідношенні та розумінні сутності приватизації та передання майна в оплату акцій.
- Які типи акціонерних товариств могли бути утворені на базі державного майна в процесі перетворення державних унітарних підприємств у 2000 році та чи допускало чинне на той час законодавство передання до статутного фонду акціонерного товариства майнових прав (права користування державним майном) поряд з передачею державного майна у власність?
Це питання складається по суті з двох питань:
- чи припускає спосіб приватизації державних підприємств на їх перетворення на інші, крім відкритих акціонерних товариств (далі – ВАТ), юридичні особи;
- допустимість передання до статутного фонду ВАТ майнових прав (права користування державним майном) поряд з передачею державного майна у власність?
Відповідь на питання 1.
Ч.1 ст. 15 Закону України «Про приватизацію державного майна» (в редакції станом на 2000 р.; далі – Закон) передбачаються способи приватизації, серед яких продаж акцій (часток, паїв), що належать державі у господарських товариствах, на аукціоні, за конкурсом, на фондових біржах та іншими способами, що передбачають загальнодоступність та конкуренцію покупців. Відповідно до ч.2 ст. 18 Закону створення колективних підприємств, господарських товариств, крім відкритих акціонерних товариств, у процесі приватизації майна державних підприємств (за винятком об’єктів малої приватизації) не допускається.
Відтак, приватизація на той час могла бути лише шляхом перетворення державного підприємства на відкрите акціонерне товариство (ВАТ) (якщо не розглядати інші способи приватизації). В Указі Президента (п/п «в» п.1 ч.1) вказується на забезпечення формування статутного фонду Компанії шляхом, зокрема, передання пакетів акцій ВАТ, які закріплено в державній власності.
З цього слідує, що Указ Президента в цій частині не суперечить Закону, оскільки припускає, що державні підприємства були перетворені на ВАТ і за державою були закріплені пакети акцій.
Відповідь на питання 2.
Поставлене тут питання видається некоректним, оскільки, по-перше, воно не слідує з попереднього питання; по-друге, в своїй основі воно сприймається як таке, що начебто ясно і зрозуміло, що в розглядуваній спірній ситуації мала місце приватизація. Натомість це не так; і аргументи на користь такого висновку будуть надані в п.3 Описової частини цього Наукового висновку.
Тому відповідь на питання про те, чи допускало чинне на той час законодавство передання до статутного фонду акціонерного товариства майнових прав (права користування державним майном) поряд з передачею державного майна у власність, можна відповісти так. Є загальна і спеціальна норми.
Загальна норма міститься в ст. 13 Закону України «Про господарські товариства», в якій вказується, що в якості вкладу можуть вноситися майнові права. Весь час застосування цієї норми доводив однозначне розуміння того, що таким майновим правом може бути право користування майном. Відповідно, майно, що передається АТ в користування (в оплату акцій) не стає власністю АТ.
Спеціальної норма щодо виключень регулювання оплати акцій або внесення вкладів при створенні АТ державою або при створенні АТ шляхом перетворення державного підприємства на ВАТ, у Законі України «Про господарські товариства» не міститься. Не містить також цей Закон відсилання до іншого закону, яким би регулювалась ця специфіка. Вважати, що такою нормою могла би бути норма приватизаційного законодавства, підстав немає, оскільки в цьому випадку (створення НАК «Надра України») утворено не в процесі приватизації.
- Які особливості утворення Національної акціонерної компанії «Надра України» відповідно до Указу Президента України від 14 червня 2000 року № 802 «Про заходи щодо підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр» та на якому правовому титулі визначено передачу їй державного майна до статутного капіталу?
2.1. Указ Президента України від 14 червня 2000 року № 802 «Про заходи щодо підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр» (далі – Указ) є формою вираження волі керівника Держави, яким надані відповідні вказівки центральному органові виконавчої влади – Кабінету Міністрів України (далі – КМУ). Власне основні правові наслідки мають слідувати не з Указу, а з постанови КМУ на виконання Указу.
Тим не менш серед вказівок КМУ в Указі містяться такі джерела формування майна Національної акціонерної компанії «Надра України»:
- пакети акцій відкритих акціонерних товариств, що належать державі;
- пакети акцій акціонерних товариств, створених в результаті перетворення державних і казенних підприємств;
- державне майно, яке передається в користування НАК «Надра України» за затвердженим переліком.
2.2. Дещо інші дії приписано здійснювати відповідно до Постанови КМУ від 17 серпня 2000 року № 1273, відповідно до якого до статутного фонду НАК «Надра України» мали передаватися:
– акції відкритих акціонерних товариств, створених внаслідок перетворення державних підприємств (при чому із зазначенням на те, що їх перетворення відбувається після виключення їх в установленому порядку з переліку підприємств, які не підлягають приватизації);
– майно підприємств з наступним їх перетворенням у дочірні підприємства Компанії.
Таким чином, по-перше, ніяких особливостей, власне, створення НАК «Надра України» не містить, адже його створення як юридичної особи публічного права (щоправда, до прийняття ЦК України такий термін не вживався) відбувалося в розпорядчому порядку за ініціативою і по волі держави як власника в особі уповноваженого органу. По-друге, джерела формування майна НАК «Надра України» в Указі виражені вужче, аніж у постанові КМУ. Натомість саме КМУ як вищий виконавчий орган, уповноважений розпоряджатися державним майном, має функцію визначення того, на якому праві і що саме передавати при створенні юридичної особи.
- Чи допускало чинне на час утворення Національної акціонерної компанії «Надра України» законодавство такий спосіб приватизації державного майна як внесення майна до статутного капіталу публічної (приватної) компанії поза межами процедури приватизації відповідно до діючого на той час Закону України «Про приватизацію державного майна» №2163-ХІІ ?
Поставлене питання є некоректним, оскільки в ньому вже заявляється про те, що утворення НАК «Надра України» відбувалося або мало відбуватися в процесі приватизації. Натомість на моє переконання це не так.
3.1. Приватизація є процесом, метою якого є перехід державного майна у приватну власність в установленому законом порядку (способи, органи, оформлення тощо). Натомість утворення НАК «Надра України» відбувалося вперше, а не шляхом реорганізації іншого державного підприємства. Той факт, що до статутного капіталу НАК «Надра України» вносилося державне майно (акції, які належали державі, майнові права та інші майно), не коливає цього висновку.
3.2. Згідно зі ст. 6 Закону суб’єктами приватизації є: державні органи приватизації; покупці (їх представники); посередники. При створенні НАК «Надра України» не було ані державних органів приватизації, ані покупців, ані посередників.
3.3. Згідно ст. 12 Закону ініціатива щодо приватизації може виходити від державних органів приватизації, а також покупців, визнаних такими відповідно до статті 8 цього Закону. При створенні НАК «Надра України» ініціативи виходила від Президента України.
3.4. В ст. 15 Закону визначені способи приватизації, аналіз яких безумовно доводить те, що вони являють собою відчуження майна у приватну власність покупців. Це стосується і продажу акцій, що належать державі. Водночас зовсім інший механізм являє собою створення НАК «Надра України», в процесі якого не ставиться мета відчужити державне майно (в тому числі акції), а ставиться мета утворити нову юридичну особу, підконтрольну державі через корпоративне управління.
3.5. При приватизації ставиться за мету отримання коштів до державного бюджету, а при створенні НАК «Надра України» ніякого зустрічного задоволення не існує.
3.6. Відповідно до ст. 18 Закону «Продаж (!) акцій та часток (паїв), що належать державі в майні господарських товариств при перетворенні державного підприємства в ВАТ в процесі приватизації його засновником виступає державний орган приватизації. Орган приватизації взагалі не є учасником створення НАК «Надра України».
3.7. Постановою Кабінету Міністрів України №140 від 27 вересня 2000 року було затверджено першу редакцію Статуту Національної акціонерної компанії «Надра України» і тому положення Статуту унормовані органом, уповноваженим управляти державним майном.
Відповідно до Статуту визначено, зокрема: майно компанії формується за рахунок майна, майнових і немайнових прав, переданих засновником у власність; Компанія є власником майна, переданого засновником до статутного фонду Компанії як плата за акції.
На виконання цих постанов КМУ вже були здійснені відповідні дії, у тому числі з передання майна за актом. Тому всі ці дії не можна вважати самодостатніми, а вони є наслідком прийняття вольового рішення власника – держави в особі КМУ.
3.8. В законодавстві того часу, у т.ч. з проблематики, яка розглядається, вживалась некоректна термінологія. Зокрема відповідно до Акта приймання-передавання № 2 визначено, про передання майна та, відповідно, його прийняття «до статутного фонду НАК «Надра України»». Ці та подібні ним вирази слід розуміти так, що вартість майна, переданого в оплату акцій, враховується як вклад до статутного капіталу. Оскільки ж вклади в статутний капітал і є оплатою акцій, то вірним є вираз про «майно, передане засновником до статутного фонду Компанії як плата за акції, у тому числі коштів, контрольних та інших пакетів акцій, цілісних майнових комплексів підприємств».
Таким чином, вищий орган виконавчої влади – КМУ – на виконання Указу Президента прийняв рішення і реалізував його щодо створення НАК «Надра України» і передання йому різного майна (акцій, коштів та майна).
Відповідно до зазначених нормативно-правових актів право, на якому НАК «Надра України» буде належати передане державою майно, може бути різним. Це і право власності (якщо державою передається майно та акції, що їй належать, взамін чого держава набуває акції НАК «Надра України»), і право користування (за господарським кодексом – право господарського відання) майном, яке держава у власність НАК «Надра України» не передавала. В подальших редакціях статуту НАК «Надра України» правовий режим цього майна позначений як право господарського відання і право управління та користування. В будь-якому разі таке майно не є об’єктом права власності НАК «Надра України» і його відчуження Компанією обмежене.
- Чи можна стверджувати, що відповідно до Постанови КМУ «Питання Національної акціонерної компанії «Надра України» № 1273 від 17 серпня 2000 року про передачу до статутного фонду Національної акціонерної компанії «Надра України» майна згідно з додатком 3 (Українського державного проектного інституту «Укрдіпрогеолбуд» м. Полтава з наступним перетворенням його у дочірнє підприємство Компанії) було змінено правовий статус державного майна з такого, що передається у користування, про що зазначено в Указі Президента від 14 червня 2000 року № 802 «Про заходи щодо підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр» на таке що передається у власність Компанії?
Вище вказувалось, що органом, уповноваженим розпоряджатися державним майном, є КМУ, а не Президент. Тому КМУ визначає, на якому праві передавати державне майно – це його компетенція.
В Указі визначалися різні форми безвідносно до того, яку саме обере КМУ для передання державного майна НАК «Надра України». Тому вважати, що мало місце порушення конкретного припису про передання у користування державного майна із заміною його правового режиму на передання у власність, – немає підстав.
- Чи може бути змінено правовий режим майна суб’єкта господарювання (акціонерного товариства), заснованого на державній власності поза межами процедури приватизації такого товариства? Чи є положення частини третьої статті 145 Господарського Кодексу України спеціальним (таким, що визначає особливості переходу державного майна до статутного капіталу товариства, створеного за участі держави)?
Правовий режим майна державного підприємства може бути змінений в процесі його приватизації. Правовий режим ВАТ, створених при корпоратизації та приватизації державних підприємств, вже інший. Може йтися про приватизацію акцій. В Законі визначені мети і способи приватизації. Створення державою нової юридичної особи не є приватизацією, навіть у разі, коли до її статутного капіталу (в оплату акцій) вноситься державне майно, у т.ч. акції, що належать державі.
Правові моделі зміни суб’єктного складу майна різні і навіть якщо такий суб’єктом є держава, не можна обмежувати її дії як власника з відчуження майна лише приватизацією. Приватизація є одним із таких способів, але не універсальним. Вона має свої підстави, механізми, суб’єктів і законодавство. Інші способи відчуження мають свої підстави, механізми, суб’єктів і законодавство. Тому натягувати приватизаційне законодавство на інші механізми буде помилкою.
Член Науково-консультативної
ради при Верховному Суді,
професор І. Спасибо-Фатєєва